Coraz więcej ludzi na świecie korzysta ze smartfonów i nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez tego świecącego prostokąta. Dlatego dla wielu firm kluczowe staje się stworzenie własnej aplikacji, aby być w stałym kontakcie z użytkownikami i lepiej odpowiadać na ich potrzeby.

Obecnie sama jestem właścicielką jednej aktywnej aplikacji mobilnej dostępnej w sklepach Google Play i App Store, więc mam kilka przemyśleń związanych z wyborem technologii, w której tworzymy lub zlecamy tworzenie aplikacji mobilnej. W tym artykule przedstawię różne sposoby na stworzenie aplikacji mobilnej, ich zalety i wady.

1. Aplikacje natywne

Aplikacje natywne są tworzone oddzielnie dla każdej platformy – Androida i iOS. Wykorzystują oficjalne języki programowania i narzędzia dostarczane przez Google i Apple.

Android: Java, Kotlin
iOS: Swift, Objective-C

Zalety:

Najlepsza wydajność – aplikacja działa płynnie, wykorzystując pełnię możliwości sprzętu.
Pełny dostęp do funkcji urządzenia – aparat, GPS, powiadomienia push, Bluetooth itp.
Lepsze doświadczenie użytkownika – aplikacje wyglądają i działają zgodnie z wytycznymi systemu.

Wady:

Bardzo wysokie koszty – konieczność zatrudnienia dwóch oddzielnych deweloperów: jednego do Androida i drugiego do iOS-a. To oznacza pracę w dwóch różnych technologiach i podwójne koszty utrzymania.
Dłuższy czas produkcji – każda wersja wymaga osobnego kodowania, testowania i wdrażania.

Osobiście uważam, że na start nie zdecydowałabym się na aplikację natywną, ponieważ jest to zbyt kosztowne. Obecnie technologie hybrydowe i cross-platformowe (np. React Native) radzą sobie świetnie, nawet w przypadku dużych aplikacji.

2. Aplikacje cross-platformowe

Rozwiązania cross-platformowe pozwalają na napisanie jednego kodu dla obu systemów operacyjnych. Popularne frameworki to:

  • Flutter (Dart)
  • React Native (JavaScript/TypeScript)

Zalety:

Jeden kod dla obu systemów – oszczędność czasu i pieniędzy.
Szybsze wdrażanie – zmiany są natychmiast widoczne na różnych urządzeniach.
Wydajność często porównywalna do aplikacji natywnych.

Wady:

Możliwe ograniczenia w dostępie do funkcji urządzenia – niektóre natywne funkcje wymagają dodatkowych wtyczek.
Potrzeba dodatkowych optymalizacji – aplikacje mogą być mniej wydajne niż natywne w skomplikowanych projektach.

Uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie, nie tylko dla aplikacji, które są w fazie MVP.

3. Aplikacje hybrydowe

Aplikacje hybrydowe to strony internetowe uruchamiane w kontenerze aplikacji mobilnej. Popularne technologie to:

  • Ionic (HTML, CSS, JavaScript)
  • Cordova

Zalety:

Szybki rozwój – można wykorzystać istniejący kod stron internetowych.
Jeden kod dla wszystkich platform.
Łatwość aktualizacji – zmiany można wdrażać jak na stronie internetowej.

Wady:

Słabsza wydajność – aplikacje mogą działać wolniej w porównaniu do natywnych.
Ograniczone możliwości – trudniejszy dostęp do natywnych funkcji systemu operacyjnego.

Sama stworzyłam aplikację hybrydową opartą na Ionic i publikowałam ją zarówno w Google Play, jak i App Store. Uważam, że jeśli chcemy stworzyć aplikację typowo do sklepów, to jest to jedno z najlepszych rozwiązań.

4. Progressive Web Apps (PWA)

PWA to strony internetowe, które wyglądają i działają jak aplikacje mobilne. Można je instalować na ekranie głównym bez pobierania ze sklepu.

Zalety:

Brak potrzeby publikowania w sklepach (Google Play, App Store).
Działają na każdej platformie z przeglądarką internetową.
Szybkie i tanie wdrożenie.

Wady:

Ograniczona funkcjonalność – brak pełnego dostępu do sprzętu (np. Bluetooth, zaawansowane powiadomienia push).
Problemy z wydajnością – zależne od przeglądarki i internetu.
Nie zawsze działają offline tak dobrze, jak aplikacje natywne.

Uważam, że jeśli chcemy szybko zwalidować swój produkt i stworzyć minimum viable product (MVP), które będzie dobrze wyglądało na telefonie, to PWA jest najlepszym rozwiązaniem. Jest to najtańsza opcja, która nie wymaga zakładania kont w Google Play ani w App Store, co znacznie ułatwia start. Minusem braku aplikacji w sklepach Google Play oraz App Store jest ograniczony dostęp do wygodnych metod płatności oferowanych przez te platformy.

5. No-code / Low-code

Jeśli nie jesteś programistą lub chcesz szybko stworzyć prototyp aplikacji, warto rozważyć platformy no-code lub low-code, które pozwalają na budowanie aplikacji metodą „przeciągnij i upuść”. Popularne narzędzia to:

  • Glide
  • Bubble

Zalety:

Brak potrzeby programowania – idealne dla osób nietechnicznych.
Szybkie tworzenie MVP – świetne do testowania pomysłów.
Niższe koszty początkowe – nie trzeba zatrudniać programistów.

Wady:

Ograniczona personalizacja – trudniej dodać zaawansowane funkcje.
Mniejsza wydajność – aplikacje mogą działać wolniej.
Abonamentowe opłaty – w dłuższym okresie może to być kosztowne.

To świetna opcja na start, jeśli chcesz szybko sprawdzić swój pomysł bez dużych inwestycji w kodowanie.

Podsumowanie

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy – wybór zależy od Twoich potrzeb i zasobów. Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć sposoby, na które można stworzyć aplikację mobilną, niezależnie od tego, czy jesteś programistką/programistą, czy osobą, która chce zlecić stworzenie aplikacji innym osobom.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *