Coraz więcej ludzi na świecie korzysta ze smartfonów i nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez tego świecącego prostokąta. Dlatego dla wielu firm kluczowe staje się stworzenie własnej aplikacji, aby być w stałym kontakcie z użytkownikami i lepiej odpowiadać na ich potrzeby.
Obecnie sama jestem właścicielką jednej aktywnej aplikacji mobilnej dostępnej w sklepach Google Play i App Store, więc mam kilka przemyśleń związanych z wyborem technologii, w której tworzymy lub zlecamy tworzenie aplikacji mobilnej. W tym artykule przedstawię różne sposoby na stworzenie aplikacji mobilnej, ich zalety i wady.
1. Aplikacje natywne
Aplikacje natywne są tworzone oddzielnie dla każdej platformy – Androida i iOS. Wykorzystują oficjalne języki programowania i narzędzia dostarczane przez Google i Apple.
Android: Java, Kotlin
iOS: Swift, Objective-C
Zalety:
✅ Najlepsza wydajność – aplikacja działa płynnie, wykorzystując pełnię możliwości sprzętu.
✅ Pełny dostęp do funkcji urządzenia – aparat, GPS, powiadomienia push, Bluetooth itp.
✅ Lepsze doświadczenie użytkownika – aplikacje wyglądają i działają zgodnie z wytycznymi systemu.
Wady:
❌ Bardzo wysokie koszty – konieczność zatrudnienia dwóch oddzielnych deweloperów: jednego do Androida i drugiego do iOS-a. To oznacza pracę w dwóch różnych technologiach i podwójne koszty utrzymania.
❌ Dłuższy czas produkcji – każda wersja wymaga osobnego kodowania, testowania i wdrażania.
Osobiście uważam, że na start nie zdecydowałabym się na aplikację natywną, ponieważ jest to zbyt kosztowne. Obecnie technologie hybrydowe i cross-platformowe (np. React Native) radzą sobie świetnie, nawet w przypadku dużych aplikacji.
2. Aplikacje cross-platformowe
Rozwiązania cross-platformowe pozwalają na napisanie jednego kodu dla obu systemów operacyjnych. Popularne frameworki to:
- Flutter (Dart)
- React Native (JavaScript/TypeScript)
Zalety:
✅ Jeden kod dla obu systemów – oszczędność czasu i pieniędzy.
✅ Szybsze wdrażanie – zmiany są natychmiast widoczne na różnych urządzeniach.
✅ Wydajność często porównywalna do aplikacji natywnych.
Wady:
❌ Możliwe ograniczenia w dostępie do funkcji urządzenia – niektóre natywne funkcje wymagają dodatkowych wtyczek.
❌ Potrzeba dodatkowych optymalizacji – aplikacje mogą być mniej wydajne niż natywne w skomplikowanych projektach.
Uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie, nie tylko dla aplikacji, które są w fazie MVP.
3. Aplikacje hybrydowe
Aplikacje hybrydowe to strony internetowe uruchamiane w kontenerze aplikacji mobilnej. Popularne technologie to:
- Ionic (HTML, CSS, JavaScript)
- Cordova
Zalety:
✅ Szybki rozwój – można wykorzystać istniejący kod stron internetowych.
✅ Jeden kod dla wszystkich platform.
✅ Łatwość aktualizacji – zmiany można wdrażać jak na stronie internetowej.
Wady:
❌ Słabsza wydajność – aplikacje mogą działać wolniej w porównaniu do natywnych.
❌ Ograniczone możliwości – trudniejszy dostęp do natywnych funkcji systemu operacyjnego.
Sama stworzyłam aplikację hybrydową opartą na Ionic i publikowałam ją zarówno w Google Play, jak i App Store. Uważam, że jeśli chcemy stworzyć aplikację typowo do sklepów, to jest to jedno z najlepszych rozwiązań.
4. Progressive Web Apps (PWA)
PWA to strony internetowe, które wyglądają i działają jak aplikacje mobilne. Można je instalować na ekranie głównym bez pobierania ze sklepu.
Zalety:
✅ Brak potrzeby publikowania w sklepach (Google Play, App Store).
✅ Działają na każdej platformie z przeglądarką internetową.
✅ Szybkie i tanie wdrożenie.
Wady:
❌ Ograniczona funkcjonalność – brak pełnego dostępu do sprzętu (np. Bluetooth, zaawansowane powiadomienia push).
❌ Problemy z wydajnością – zależne od przeglądarki i internetu.
❌ Nie zawsze działają offline tak dobrze, jak aplikacje natywne.
Uważam, że jeśli chcemy szybko zwalidować swój produkt i stworzyć minimum viable product (MVP), które będzie dobrze wyglądało na telefonie, to PWA jest najlepszym rozwiązaniem. Jest to najtańsza opcja, która nie wymaga zakładania kont w Google Play ani w App Store, co znacznie ułatwia start. Minusem braku aplikacji w sklepach Google Play oraz App Store jest ograniczony dostęp do wygodnych metod płatności oferowanych przez te platformy.
5. No-code / Low-code
Jeśli nie jesteś programistą lub chcesz szybko stworzyć prototyp aplikacji, warto rozważyć platformy no-code lub low-code, które pozwalają na budowanie aplikacji metodą „przeciągnij i upuść”. Popularne narzędzia to:
- Glide
- Bubble
Zalety:
✅ Brak potrzeby programowania – idealne dla osób nietechnicznych.
✅ Szybkie tworzenie MVP – świetne do testowania pomysłów.
✅ Niższe koszty początkowe – nie trzeba zatrudniać programistów.
Wady:
❌ Ograniczona personalizacja – trudniej dodać zaawansowane funkcje.
❌ Mniejsza wydajność – aplikacje mogą działać wolniej.
❌ Abonamentowe opłaty – w dłuższym okresie może to być kosztowne.
To świetna opcja na start, jeśli chcesz szybko sprawdzić swój pomysł bez dużych inwestycji w kodowanie.
Podsumowanie
Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy – wybór zależy od Twoich potrzeb i zasobów. Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć sposoby, na które można stworzyć aplikację mobilną, niezależnie od tego, czy jesteś programistką/programistą, czy osobą, która chce zlecić stworzenie aplikacji innym osobom.
0 komentarzy